20120310

UNTUKMU DUHAI IBUKU


Bismillahhirrahmannirrahim..
Assalammualaikum warahmatullahi wabarokatuh..


Duhai ibuku,
Aku tahu aku telah menghancurkan hatimu,
Kata-kataku mengguris hatimu,
Membuatmu kecewa dengan sikapku.


Aku,
Anakmu yang masih mentah ini,
Masih belum mengenal erti hidup,
Erti kasih sayang yang ibu curahkan buatku.


Hatiku terkadang meronta perlukan perhatianmu,
Hatiku begitu sedih tika ibu memarahiku,
Hatiku luluh melihat airmatamu jatuh keranaku.


Ibu,
Aku tahu aku telah derhaka kepadamu,
Meskipun aku memohon ampun padamu atas dosa-dosaku,
Kau memaafiku,
Kau membelaiku dengan penuh kasih sayang,
Tapi aku tahu tingkahku pasti meninggalakan bekas di hatimu,
Ibu mungkin bisa memaafkan,
Tapi melupakan itu mungkin payah.


Aku anakmu ini sangat menyayangimu,
Aku tahu ibu juga menyayangiku,
Tapi hati ini selalu merasa kurangnya sayang,
Hati ini selalu iri dengan anak-anak ibu yang lain,
Merasakan diri ini kurang disayangi,
Cemburu melihat ibu melebihkan anak ibu,
Terkadang hati ini merajuk,
Merintih inginkan belaian mesra ibu.


Ibu,
Aku masih belum bisa membahagiakanmu,
Tetapi anakmu ini selalu saja membuatmu terluka,
Membuatmu kecewa dengan tingkahku yang keanak-anakan ini.


Aku tahu ibu sudah sekian lama menanggung duka nestapa,
Akibat kesempitan hidup,
Masalah keluarga dan tekanan tempat kerja,
Tetapi aku masih tidak dapat menyelami hati kecilmu ibu,
Diri ini masih saja lupa akan kasih sayangmu,
Diri ini masih saja mahukan perhatianmu,
Padahal diri ini terkadang jarang prihatin padamu.


Maafkan anakmu ini ibu,
Anakmu ini gagal menjadi teladan buat anak-anak ibu.


Ibu,
Aku bertekad ingin membahagiakanmu,
Meski aku sendiri tidak pasti ada kesempatan buatku dan ibu,
Melayari bahagia hidup sekeluarga.


Ibuku,
Jauh di sudut hatiku,
Aku amat mencintaimu,
Menyayangimu dan
Mengasihimu.


Tidak dapat aku bayangkan jika diri ini kehilanganmu,
Kehilangan penyeri hidupku,
Engkau selalu ada saat aku memerlukanmu,
Saat aku kesedihan ibu menggembirakan hatiku,
Menenangkanku,
Memanjakanku,
Membelaiku dengan kasih sayangmu.


Ibu,
Jika aku pergi dahulu,
Aku akan setia menanti ibu di pintu syurga,
Menanti ayah dan anak-anak ibu,
Berpimpin tangan menuju syurgaNya.


Dan,
Andai ibu pergi dahulu sebelumku,
Doaku akan selalu ada untukmu ibuku,
Doa anak solehah yang akan mendoakan kesejahteraanmu di sana.


Hatiku akan selalu ingat akan ibu,
Selamanya ibu di relung hatiku,
Redhai aku anakmu,
Agar aku diredhaiNya,
Amin.


Anakmu ini sangat sayang padamu,
Duhai ibuku.


================================================


"Ya Allah, ya Tuhanku, Engkau ampunilah segala dosa-dosa ibubapaku. Kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihaniku saat aku masih kecil. Dan Engkau berilah kasihan belas kepada kedua orang tuaku, rahmatilah mereka, sentiasalah ada rahmatMu buat mereka. Engkau kurniakalah petunjukMu kepada mereka agar mereka sentiasa di bawah lindungan rahmat dan kasih sayangMu. Tempatkanlah mereka dalam kalangan orang-orang soleh, amin.."





No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum wbt,

SYUKRAN, TERIMA KASEH, THANK U kerana sudi singgah blog saya : ♥ ukhuwah-fillah ♥ mahabbah-fillah ♥ mawaddah-fillah ♥ uhibbuka-fillah ♥ . DO LEAVE UR COMMENT. Kebanyakkan post dekat sini adalah dari pelbagai sumber. Sesiapa yang ingin SHARE atau COPY, silakan. Sharing is Caring, rite? IF U DUN MIND, LEAVE UR FOOTPRINT HERE - follow blog ana ok dak?syukran. Last but not least, semoga bermanfaat :)

Salam Ukhuwah Fillah Sahabat ~~~

║▌│█│║▌║││█║▌│
PUTERI AMMAR ©