PERNAHKAH kita bersedih kerana tertinggal sembahyang,
terlewat mengerjakannya atau pernahkah perasaan rugi kerana tidak sempat
melakukan solat secara berjemaah?
Pernahkah kita terasa berdosa tidak ‘beradab’ menghadapi
Allah? Jawapannya ada pada diri kita sendiri. Kali ini penulis ingin menyentuh
soal lalai dalam solat.
Lawan lalai ialah khusyuk dan ia bukan setakat dapat
menumpukan perhatian dan faham apa yang dibaca dalam sembahyang tetapi
menimbulkan rasa-rasa dengan Tuhan.
Kalau tidak ada rasa-rasa yang berubah dalam sembahyang
seperti gerun, hebat, cinta, takut, berharap kepada Tuhan maka itu tanda tidak
khusyuk.
Lalai dalam sembahyang ada beberapa peringkat seperti
berikut:
1. Lalai habis. Takbir sahaja sudah ingat perkara lain di
luar sembahyang yang tidak ada kena mengena langsung dengan sembahyang. Ia
berterusan sampai salam. Tidak ada rasa apa-apa dengan Tuhan sepanjang
sembahyang. Malahan sedar pun tidak.
2. Dalam sembahyang.
Ada masa lalai dan ada masanya ingat dan sedar bahawa dia sedang bersembahyang.
Sembahyang diselang-seli dengan lalai dan mengingat hal-hal dunia.
3. Boleh ikut dan
menyorot apa yang dia baca dalam sembahyang tetapi tidak faham akan maksud apa
yang dibaca dan dilafazkan. Kalau hendak diukur dengan nisbah khusyuk, ini
masih dianggap lalai. Bila tidak faham, masakan boleh menghayati. Kalau tidak
menghayati, masakan boleh merasa apa-apa dengan Tuhan.
4. Boleh faham segala
apa yang dibuat, dibaca dan dilafazkan di dalam sembahyang. Sembahyang seperti
ini sudah agak baik. Namun ini masih dianggap lalai mengikut kehendak dan
tuntutan sembahyang kerana belum ada apa-apa rasa dengan Tuhan. Khusyuk adalah
rasa bukan setakat tahu atau faham.
5. Faham akan segala
apa yang dibaca dan dilafazkan dalam sembahyang dan kadang-kadang ada rasa
tetapi tidak pada sepanjang masa dan waktu di dalam sembahyang. Walaupun ini
sudah baik tetapi masih ada lalai. Walaupun tidak membawa dunia ke dalam
sembahyang tetapi rasa-rasa dengan Tuhan tidak wujud sepanjang waktu dalam
sembahyang.
6. Sembahyang yang
tidak lalai itu ialah yang sentiasa mempunyai rasa dengan Tuhan yang
berubah-ubah dari satu rasa ke satu rasa yang lain mengikut apa yang dibaca dan
apa yang dilafazkan, bermula dari takbiratul ihram hinggalah kepada salam.
Inilah sembahyang yang tidak lalai. Inilah sembahyang yang benar-benar khusyuk.
Lalai berpunca daripada pengaruh dunia. Kalau dunia berada
di hati amat sukar untuk mendapat khusyuk dalam sembahyang. Dunia akan terbawa
dalam sembahyang.
Sebab itu kalau dalam sembahyang hanya ada rasa-rasa
keduniaan seperti seronok baru berjumpa kawan, teringat polis saman kereta kita
salah parking atau bimbang tak sempat pergi ke bank sebelum bank tutup dan
sebagainya.
Rasa-rasa ini ialah rasa dunia yang melalaikan, bukan
rasa-rasa khusyuk. Sekiranya kita tidak kenal Tuhan, hanya setakat tahu dan
percaya sahaja, kita tidak akan dapat
rasa khusyuk.
Paling tinggi ketauhidan kita hanya di peringkat akal atau
fikiran sahaja kerana tahu dan percaya itu perkara akal. Kita dikatakan orang
yang berfikiran tauhid, bukan yang berjiwa tauhid.
Mengenal Tuhan ialah langkah pertama untuk mendapat khusyuk.
Setelah mengenali Tuhan barulah kita akan dapat merasakan kehebatan dan
keagungan Tuhan di hati kita kerana kenal itu perkara hati.
Barulah kita akan dapat rasa bertuhan. Selagi hati kita
tidak dapat rasa bertuhan, ia tidak akan dapat rasa kehambaan dan ia tidak akan
dapat rasa khusyuk.
Ada hadis berbunyi: “Awal-awal agama adalah mengenal Allah”
Maksudnya, selagi kita tidak kenal Allah, agak sukar untuk kita beragama. Kita
tidak akan boleh khusyuk.
Selagi kita tidak boleh khusyuk kita sebenarnya belum
berjiwa Tauhid. Kalau kita belum berjiwa Tauhid kita tidak akan mampu
mengamalkan dan menegakkan syariat Islam secara lahir dan batin.
Mungkin kita boleh laksanakan syariat lahir tetapi batinnya
kosong. Tidak ada khusyuk, tidak ada roh dan tidak ada jiwa. Padahal Islam itu
mesti ada lahir dan batinnya.
Oleh: Ustaz Mohd.Zawawi Yusoh
insyaallah kita akan menjadi yg lebih baik.....
ReplyDelete