20120316

Pengajaran dari kisah Nabi Daud



NABI Daud a.s pernah mempunyai 99 orang isteri. Pada suatu hari, baginda yang juga menjadi raja, jatuh hati kepada seorang wanita yang sudah mempunyai suami.


Ketika hasratnya untuk mengambil wanita itu menjadi isterinya hampir dilaksanakan, Allah S.W.T mengutuskan dua malaikat yang menyerupai lelaki, bertemu baginda dengan membawa satu permasalahan untuk diadili.

Salah seorang 'lelaki' itu berkata, dia mempunyai seekor kambing betina dan rakannya mempunyai 99 ekor kambing betina. Bagaimanapun, rakannya itu telah memujuk beliau supaya memberikan kambingnya yang seekor.

Mendengar cerita lelaki itu, Nabi Daud berkata: "Sesungguhnya dia (lelaki yang mempunyai 99 kambing) telah berbuat zalim kepadamu dengan meminta kambingmu itu untuk ditambah kepada kambingnya. Dan sesungguhnya kebanyakan daripada orang-orang yang bersyarikat itu sebahagian mereka berbuat zalim kepada sebahagian yang lain, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh.''


Selepas lelaki-lelaki itu beredar, barulah Nabi Daud a.s tersedar bahawa apa yang disampaikan oleh lelaki berkenaan adalah mesej daripada Allah mengenai kesalahannya mahu mengambil isteri orang walaupun sudah mempunyai 99 isteri. (Pada zaman Nabi Daud belum ada syariat beristeri hanya empat)


Maka Nabi Daud terus menyungkur sujud dan memohon taubat kepada Allah di atas kesilapannya. Allah mengampuni Nabi Daud dan berfirman: "Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu pemerintah di muka bumi, maka berilah keputusan di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat kerana mereka melupakan hari perhitungan.''

Kisah Nabi Daud ini terkandung dalam surah Shaad (38) ayat 17 hingga 26. 

Pengajaran :
Salah satu pengajaran daripada kisah Nabi Daud itu ialah kita dikehendaki berlaku adil, khususnya bagi mereka yang menjadi pemimpin. Sesiapa yang tidak berlaku adil pasti akan menerima azab sama ada di dunia atau akhirat.

Lawan perkataan adil ialah zalim. Sejarah telah membuktikan bahawa sesiapa yang zalim akhirnya pasti akan menerima azab di dunia ini. Berdasarkan keterangan ayat-ayat Quran tersebut, Allah memperjelaskan bahawa manusia tidak dapat berlaku adil jika tunduk kepada hawa nafsu.
Cuma yang ingin diperingatkan kepada kaum lelaki yang mahu berpoligami, berlaku adillah sebagaimana yang Allah tuntut. Jika tidak adil, tanggunglah azabnya di dunia lagi.
Kepada kaum wanita pula, ada satu hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa lebih banyak wanita
menjadi penghuni neraka. Ditanya para sahabat apakah puncanya. Rasulullah SAW menjawab bahawa puncanya ialah kerana banyak wanita tidak mentaati suami mereka.


Wallahualam bissowab :)

Sumber : ULUL ALBAB

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum wbt,

SYUKRAN, TERIMA KASEH, THANK U kerana sudi singgah blog saya : ♥ ukhuwah-fillah ♥ mahabbah-fillah ♥ mawaddah-fillah ♥ uhibbuka-fillah ♥ . DO LEAVE UR COMMENT. Kebanyakkan post dekat sini adalah dari pelbagai sumber. Sesiapa yang ingin SHARE atau COPY, silakan. Sharing is Caring, rite? IF U DUN MIND, LEAVE UR FOOTPRINT HERE - follow blog ana ok dak?syukran. Last but not least, semoga bermanfaat :)

Salam Ukhuwah Fillah Sahabat ~~~

║▌│█│║▌║││█║▌│
PUTERI AMMAR ©