20120330

KISAH CHINTA TERAGUNG

Anda suka baca kisah cinta? Romeo and Juliet misalnya atau kisah cinta Shah Jahan dan isterinya Mumtaz. Shah Jahan begitu menyintai isterinya hingga beliau berjanji membina mahligai indah sebagai bukti kasih mereka. Akhirnya terbinalah istana Taj Mahal (yg diambil sempena nama isterinya), menjadi salah satu monumen paling ramai dikunjungi manusia. Hari ini ada pasangan yg baru berkawin melawat Taj Mahal sebagai simbol penyatuan cinta mereka.

Sebenarnya ada lagi kisah cinta paling hebat di dunia ini iaitu kisah cinta baginda Nabi kita Nabi Muhammad s.a.w dan isterinya Khadijah r.h.a. Semua orang tahu, Khadijah r.h.a meminang Rasulullah s.a.w kerana terpesona dengan akhlaknya.

Bayangkan bagaimana tingginya akhlak nabi S.A.W. hingga mampu 'mencairkan' hati seorang wanita ahli perniagaan, dari keturunan bangsawan lagi hartawan sedang nabi S.A.W. hanyalah seorang anak muda yang miskin, yatim piatu dan keseorangan. Di zaman ini, mana mungkin ahli perniagaan ternama lagi berusia jatuh cinta pada pemuda biasa yang tak punya apa-apa. Kalaupun ada, orang mungkin berkata, dia gila atau terkena 'ubat guna-guna'.

Perbezaan usia antara mereka bukanlah halangan untuk mereka membina rumahtangga bahagia. Rasulullah s.a.w tidak pernah menikahi mana-mana wanita sepanjang bersama Khadijah.

Cinta dan kasih sayang mereka melimpah ruah hingga Khadijah menyerahkan seluruh jiwa, tenaga, harta dan keluarga demi membantu kekasihnya menegakkan agama.

Khadijah menjaga nabi S.A.W. dengan penuh kasih sayang, belaian dan sentuhan yang mendamaikan. Dia mententeramkan jiwa kekasihnya ketika nabi S.A.W. ketakutan selepas didatangi Jibril. Dia menuturkan kata-kata lembut tapi penuh semangat lagi menghiburkan. Dialah wanita yang selalu ada di sisi nabi S.A.W. di saat semua orang membencinya.

Mulianya wanita bernama Khadijah ini hingga nabi S.A.W. tak pernah melihat sesuatu yg menyedihkan darinya. Cinta dan kasih antara dua insan mulia ini begitu utuh hingga Khadijah tak pernah menyangkal atau mendustakan mahupun merendahkan apa yg disampaikan nabi S.A.W.

Kasih Rasulullah s.a.w terhadap Khadijah begitu mendalam. Baginda S.A.W. sentiasa menyebut kebaikan Khadijah hatta selepas kewafatannya hingga dicemburui Aisyah. Kata Aisyah:

"Belum pernah aku cemburu terhadap isteri-isteri Rasulullah s.a.w sebagaimana aku cemburu terhadap Khadijah walhal aku tidak pernah melihatnya.Tetapi Rasulullah S.A.W. selalu menyebut-nyebut namanya, bahkan adakala menyembelih kambing lalu diberikan kepada sahabat-sahabat Khadijah. Bahkan aku pernah berkata ; bukan kah Khadijah itu seorang wanita tua? Bukankah Allah telah memberimu penganti yang lebih baik, isteri yang lebih muda dan baik darinya? 


 Rasulullah s.a.w menjawab; Tidak! Demi Allah! Dia tidak memberikan seorang pengganti yg lebih baik darinya. Khadijah telah beriman kepadaku disaat orang lain mengingkariku. Dia membenarkan aku ketika orang lain mendustakanku. Khadijah membantuku dengan menginfakkan seluruh hartanya ketika orang lain menahan harta dariku dan Allah mengurniakan beberapa zuriatku dari rahimnya yang tidak diberikan oleh isteri-isteri yang lain " [H.R. Ahmad]

Kewafatan Khadijah meninggalkan kesedihan yang begitu mendalam di jiwa nabi S.A.W. hingga tahun tersebut dikenali dengan tahun kesedihan. Sekalipun selepas kewafatannya, nabi S.A.W. selalu mengenang saat-saat indah bersama Khadijah r.h.a. Mulianya Khadijah hingga Allah mengirim salam kepadanya dan menjanjikan sebuah istana di syurga.

Di saat-saat akhir kewafatannya, ketika dipangkuan nabi S.A.W., masih sempat beliau meminta nabi S.A.W. menggunakan tulang belulangnya untuk agama Allah. Inilah bukti kecintaan yg tidak berbelah bagi.

Takala anda menangis ketika membaca sebuah novel cinta atau menonton telenovela, menangislah ketika menghayati perjalanan cinta seorang isteri yang mengorbankan segala kesenangan, kemewahan dan kemegahan demi membantu kekasihnya di jalan Allah. Isteri yang setia, patuh dan selalu berbuat baik terhadap suaminya hingga pemergiannya ditangisi dan dirindui selamanya. Kerana cinta mereka, legasi Muhammad berkembang ke seluruh dunia.


S.E.M.O.G.A. .B.E.R.M.A.N.F.A.A.T


 

 

Sumber : Fikir Amal

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum wbt,

SYUKRAN, TERIMA KASEH, THANK U kerana sudi singgah blog saya : ♥ ukhuwah-fillah ♥ mahabbah-fillah ♥ mawaddah-fillah ♥ uhibbuka-fillah ♥ . DO LEAVE UR COMMENT. Kebanyakkan post dekat sini adalah dari pelbagai sumber. Sesiapa yang ingin SHARE atau COPY, silakan. Sharing is Caring, rite? IF U DUN MIND, LEAVE UR FOOTPRINT HERE - follow blog ana ok dak?syukran. Last but not least, semoga bermanfaat :)

Salam Ukhuwah Fillah Sahabat ~~~

║▌│█│║▌║││█║▌│
PUTERI AMMAR ©