20120108

:: KISAH SANG TIKUS ::



Bismillaahirrahmaanirrahiim..

... Pada suatu hari sang tikus yang keluar dari sarangnya pergi ke lumbung pagi. Sang tikus itu melihat ada perangkap tikus. Sang tikus pun berlari menemui sang ayam dan menceritakan bahawa di lumbung padi ada perangkap tikus yang berbahaya. Sang ayam pun gelisah mendengar cerita sang tikus itu.


Sang tikus berlari pula dan menemui sang kambing dan bercerita bahawa di lumbung padi ada perangkap tikus. Sang kambing pun gelisah. Sang tikus berlari lagi menemui sang sapi dan menceritakannya cerita yang sama. Sang sapi pun jadi gelisah. Kemudian sang tikus berlari menemui sang ular dan menceritakannya. Sang ular pun turut gelisah.
Sampai akhirnya pada pagi hari keesokkannya, pak tani pergi ke lumbung padi untuk melihat perangkapnya apakah dia dapat menjerat sang tikus. Ternyata yang terperangkap bukan sang tikus melainkan pula sang ular. Melihat saja kelibat pak tani datang, sang ular pun marah dan mematuk kaki pak tani. Pak tani membalasnya dengan menebaskan goloknya dan sang ular pun mati.


Melihat kakinya kena bisa akibat patukkan sang ular, pak tani pergi berjumpa doktor. Kata doktor, "...supaya cepat sembuh pak tani harus makan makanan yang berkhasiat.."
Sebaik saja pulang ke rumah, pak tani menyembelih ayamnya. Tapi lukanya ternyata belum sembuh-sembuh lagi. Lalu dipanggillah pak ustaz untuk mendoakan kesembuhannya. Maka disemelih pula sang kambing. Tetapi, sakitnya pak tani jadi makin parah dan masih belum sembuh. Akhirnya pak tani meninggal dunia. Orang-orang kampung datang untuk menziarahinya maka disembelihlah pula sapinya...




Sahabat,
Pada cerita di atas, pada awalnya musibah itu hanya menimpa sang ular namun akhirnya sang ayam, kambing dan sapi juga menjadi korban.




......Demikian juga dengan kita, jangan sampai kerana bukan kita jadi korban kemudian kita tidak ambil kisah, kerana pada akhirnya kita juga kena akibatnya. Apa salahnya membantu menyelesaikan suatu masalah yang bukan tanggungjawab utama kita, demi kebaikan bersama. :)


 "Innamal mu'minuuna ikhwaatun.....
( Sesungguhnya orang orang mu'min itu bersaudara.... QS Hujuraat : 10 )


 Semoga bermanfaat ^^
Sumber : Agus Syafii




No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum wbt,

SYUKRAN, TERIMA KASEH, THANK U kerana sudi singgah blog saya : ♥ ukhuwah-fillah ♥ mahabbah-fillah ♥ mawaddah-fillah ♥ uhibbuka-fillah ♥ . DO LEAVE UR COMMENT. Kebanyakkan post dekat sini adalah dari pelbagai sumber. Sesiapa yang ingin SHARE atau COPY, silakan. Sharing is Caring, rite? IF U DUN MIND, LEAVE UR FOOTPRINT HERE - follow blog ana ok dak?syukran. Last but not least, semoga bermanfaat :)

Salam Ukhuwah Fillah Sahabat ~~~

║▌│█│║▌║││█║▌│
PUTERI AMMAR ©