20120413

PERIHAL API NERAKA

- Assalamualaikum wbt -

(Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, Selawat dan Salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad SAW, kaum kerabat dan para sahabat baginda..)


Dikisahkan bahawa Rasulullah SAW bertanya kepada Malaikat Jibrail tentang api neraka, kata Rasulullah SAW "Wahai Jibrail, beritahu kepadaku tentang api neraka." Maka Jibrail pun berkata "Ya Muhammad (SAW), sebenarnya api neraka itu berwarna hitam pekat, andaikata kalau api itu jatuh ke atas bumi ini walaupun sebesar lubang jarum nescaya akan terbakarlah bumi ini. Dan tentang baju neraka itu digantung antara langit dengan bumi nescaya akan mati semua penduduk bumi sebabkan bau busuk yang paling dahsyat."
 

Kemudian Jibrail berkata lagi, "Wahai Muhammad (SAW) kalau malaikat yang sembilan belas itu turun ke bumi sudah tentu akan mati semua penduduk bumi sebab bentuk mereka yang sangat mengerunkan, dan kalau satu pergelangan dari rantai neraka itu jatuh ke bumi, ia akan menembus ke dalam tujuh petala bumi"

 
Apabila Rasulullah SAW mendengar penjelasan dari Malaikat Jibrail, maka Rasulullah SAW pun berkata "Hasbi ya Jibrail" (Cukup hai Jibrail). Lalu menangis Rasulullah SAW dan Jibrail pun turut menangis. Apabila Rasulullah SAW melihat Jibrail menangis, maka Rasulullah SAW pun bertanya kepada Jibrail.

 
"Wahai Jibrail!, mengapa kamu menangis padahal kedudukan kamu sangat mulai di sisi Allah?" Maka Jibrail menjawab "Ya Muhammad, tidak ada yang dapat menjamin keamananku, walaupun kedudukan aku sangat dekat dengan Allah, tetapi aku takut kalau Allah hendak mengubahkan aku atau hendak mengujiku sebagaimana Harut dan Iblis yang terkutuk itu."

- MORAL OF THE HADIST -
Walaupun kedudukan malaikat Jibrail sangat dekat dengan Allah, ia tetap menangis kerana takut kepada Allah. Tetapi malangnya manusia masih lagi tidak takut kepada Allah biarpun telah nyata tanda-tanda kekuasan Allah melalui cerita-cerita dari Al-Quran dan hadist. Oleh itu, takutlah kamu kepada Allah kerana azab Allah amat pedih. Sesal di dunia pendapatan, sesal di akhirat tiada gunanya.

Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang-orang yang beriman. (Surah Adz-Dzaariyaat, 55)


S.E.M.O.G.A. .B.E.R.M.A.N.F.A.A.T

Kredit : احمد راج

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum wbt,

SYUKRAN, TERIMA KASEH, THANK U kerana sudi singgah blog saya : ♥ ukhuwah-fillah ♥ mahabbah-fillah ♥ mawaddah-fillah ♥ uhibbuka-fillah ♥ . DO LEAVE UR COMMENT. Kebanyakkan post dekat sini adalah dari pelbagai sumber. Sesiapa yang ingin SHARE atau COPY, silakan. Sharing is Caring, rite? IF U DUN MIND, LEAVE UR FOOTPRINT HERE - follow blog ana ok dak?syukran. Last but not least, semoga bermanfaat :)

Salam Ukhuwah Fillah Sahabat ~~~

║▌│█│║▌║││█║▌│
PUTERI AMMAR ©